Barlo'nun Köşesi @ Sound - Nisan 2013: Paul Cochrane Tim/Timmy Dosyası

Paul Cochrane Tim/Timmy Dosyası
Dr. Mehmet Barlo
http://www.facebook.com/Dr.M.Barlo
http://drbarlo.blogspot.com/
http://www.youtube.com/user/drbarlo




Bu ayki yazımda hakkında yazmak istediğim pedal benim en çok sevdiğim aletlerden. Ama yazının başında belirtmem gerekir ki bu pedalları edinmesi hani 2 3 sene öncesine daha kolay olsa da, yine hiç kolay değil. Biraz yol yordam bilmek gerekmekte, direkt dükkandan alınabilecek bir yapıda bir alet değil aksi gibi...

Kendileri aslında TubeScreamer yapısında bir alet olduğu belli, ama içindeki değerleri güzel ve iyi bir şekilde ayarlamış PaulC ki bu zaat bu camiada çok sevilen ve bilgili olarak değerlendirilen bir zaattır. Mesela, kendisinin Tweed Deluxe 5E3'ler için yaptığı PaulC mod adı altında bilinen modifikasyon çok sevilen ve tutulan bir unsurdur. Pedala geri dönüp üzerindeki ayarları sizlerle paylaşayım: Gain, Volume, Bass, Treble... İçindeki chip 4559, ama yakın zamanlarda üretilen versiyonu LM1458 kullanmakta. Her ne kadar denememiş olsam da, LM1458'li versiyonun biraz daha yumuşak ve daha fazla "tubescreamer" olduğu söylenmekte.




Gain ve Volume bildik tipte ayarlar olmakla beraber, bass ve treble ters çalışır. Yani "normal" pedallar ile en düşük ayarda olması gereken yerde, bass ve treble en açık pozisyonunda oluyor. Kısacası pedalda artırmak yerine "cut" unsuru var ki aslında "normal" pedallar da aynen bu şekilde çalışır genelde. Bunda makyaj unsuru yok bir yerde. Gerçi iki lehim ile terse geri döner, öyle çok önemli bir unsur değil. Sadece enteresanlık açısından ters bir tarafı var aletin.


Epey zamandır bu aletleri hem sahnede, hem kayıtta, hem Les Paul ile, hem Stratocaster ile, hem Telecaster ile, hem Marshall cinsi amfilerle, hem de Fender Blackface tipinde amfilerle detaylı bir şekilde kullandım, ve hala kullanmaktayım. Sonuçların çok iyi olduğunu düşünüyorum, ve özellikle fiyatına göre (ABD'deki sıfır fiyatı 129 USD gibi bir rakam yanlış hatırlamıyorsam ve çok daha pahalı bir çok pedaldan bence açık ara daha iyi) kesinlikle süper bir pedaldır. Altta bu pedalın benim şahsen gördüğüm kadarı ile kullanımı hakkında düşündüklerimi yazmak istiyorum.




Ben bu pedalı "low gain" ama "high volume" çok ve çok net bir boost olarak gören birisiyim. Ve sizler de benim gibi lambalı amfilerde lambaları kızıştırıp asıl tonunuzu oradan alıyorsanız, tam yerine geldiniz. Zira bu amfiye işi yaptıran bir pedal bu kullanım şekli ile. Gain'i yaklaşık saat 9 - 11 gibi bir aralıkta tutup, volume'ü 2-3 bir yerlerde tuttuğunuz anda, mini mini bir Fender Blues Jr. bile lezzetli bir ton makinasına dönüşmekte. Bass ve treble derecesini kafanıza göre ayarlayın... Eğer bass ve treble olarak yüksek ayarlar tutarsanız (ters olduğu için bu az bass ve az treble demek) Tim/Timmy en namlı TS klonlarına bile kafa tutan bir pedala dönüşecektir. Bunun yanında eğer bas miktarını alçak ve treble'ı yüksek olarak kullanırsanız epey epey "treble boost" tarafı ortaya çıkıyor. Fakat bass ve treble yüksek olacak şekilde ayarlarsanız o zaman da tok ama çok net Marshall tipinde ama az satürasyon ve kompresyon barındıran bir ton oluyor. Ki benim en çok sevdiğim yer burası.

Bunun yanında gain'i daha yüksek seviyelerde kullanmak da mümkün. Bu durumda pedal orta seviyelere gelen bir overdrive pedalı haline dönüşmekte. Sonuçların gayet iyi olduğunu söylemem gerek. Fakat dikkat çekmek istediğim önemli bir unsur gain artsa da bu pedaldaki clipping tarafında netliğin hala korunması. Mesela Xotic BB Preamp Andy Timmons versiyonu bunun tersine bir yerde. Onda gaini ne kadar az ayarlarsanız ayarlayın, clippingden gelen bir kompresyon var. Aynı hadise Hermida Zendrive için de geçerli, o da bol kompresyonludur. Bu iyi kötü bilemem, şahsi zevkler bunlar. Şahsen ben ikisini aynı boardda kullanıyorum ve çok ama çok memnunum. Bir boardumda bir Timmy Zendrive ile eşleşmiş iken, bir diğer boardda bir Xotic BB Preamp Andy Timmons ile eşleşmiş vaziyette. Ama bunun yanında şunu da itiraf edeyim, ben Tim/Timmy'leri genelde düşük gain ama yüksek volume şeklinde kullanmayı çok seven birisiyim.


Tim/Timmy o kadar net ki, öncesindeki fuzz pedallarının ortaya çıkartabildiği bazı problemleri düzelmede dört dörtlük bir şekilde çalışabilmekte. Malumunuz özellikle Germanium transistörlü fuzz pedallarının netliğinin bir yerde bizlere verdiği masraf yüksek fuzz seviyelerinde bass tarafının ciddi güçlü olması. Hatta tonu çamura bulamaya götürebilecek kadar güçlü olması... Bunun yanında bu cins fuzz pedalları öncesinde ve sonrasında diğer pedalları çok seven aletler değillerdir. Ton ciddi şekilde bozulabilir. Öncesine ve sonrasına konulacak aletlerin ciddi bir şekilde net olmaları elzemdir. 


Bu bağlamda Timmy bana elimde bulunan AnalogMan SunFace NKT275 isimli fuzzface cinsi fuzz pedalını çok sevdirtti. O olmasa, bu denli seviyor ve kullanıyor olmayacağıma kesin gözü ile bakıyorum. Aynı sonuçları SunFace'den daha çok sevdiğim bir diğer bir pedalla da yaptı, Fuzz Puss.


Arkadaşım ve çok iyi bir pedal/amplifikatör yapımcısı olan Emin Eşref Akbay'ın bana benim isteklerim doğrultusunda yaptığı fuzz pedalını ben şahsen AnalogMan SunFace NKT275'den daha çok sevdim. Bu alette NKT275 yerine aynen onlar gibi NOS (new old stock) OC45'lerden kullandık. Ve ortaya çıkan sonuç daha keskin ama net ve tok bir fuzzface oldu. Ben şahsen çok daha fazla sevdim ve laf aramızda onun için Timmy'den Amerikan yardımı almaya gerek kalmıyor. Ama yine de bu pedal ile bile Timmy yelpaze genişletebilmekte.

Fuzz yerine Timmy öncesinde kompresör pedalı kullanımı da çok ciddi artılar getirebilen bir kullanım cinsi. Bu cins bir kullanımda Pigtronix Philosopher's Tone isimli optik kompresör çok iyi olmakta. Bu pedal ile temiz tonda dinamikleri kaybetmeden seslerin biraz uzaması sağlandığı gibi, normalde çabucak ölüp giden bazı üst harmonikleri de tutmak mümkün olabilmekte. Ama yapısı gereği bas ve tizlerin azalması, "presence" diyebileceğim taraf azalmakta. İşte bu durumda Tim/Timmy korkunç güzel sonuçlar verebilmekte. Üstüne üstelik tona "gain" de katmadan. 



Marshall cinsi, Fender Tweed cinsi amplifikatörler ile, hem drive alma hem de "canlılık" ekleme konusunda cidden çok iyi çalışmakta. Fender Blackface cinsi amplifikatörlerle de sonuçlar fena değil ama ötekiler gibi kesinlikle değil. Hani Blackfaceler açısından "özel" değil. O konuda sanırım Durham Sex Drive'dan bahsetmek lazım, o Blackface Fenderler ile giden korkunç güzel bir clean boost / overdrive pedalıdır.


Bunların yanında, drive kanalındaki amplifikatörlerin tonunda ince ayar "fine tuning" konusunda Tim/Timmy çok etkin. Mesela Mesa V-Twin drive (red) kanalında kullanım açısından çok ciddi artılar sunduğunu belirtmek gerekir.

Özetlemek gerekirse, PaulC Tim/Timmy isimli pedala en çok sevdiğim net overdrive/boost pedalı demem yanlış olmaz.

Bu yazılanların birilerine bir gün yardımcı olma isteği ve sevgi ve saygılarımla,

Dr. M. Barlo
Istanbul, 03 2013

Kaynakça:

http://www.gitarpedal.net/

http://www.thegearpage.net/

http://www.xotic.us/effects/

http://www.analogman.com/

http://www.durhamelectronics.com/

http://www.lovepedal.com/

http://www.tdpri.com/

http://www.seymourduncan.com/

http://www.fender.com

http://www2.gibson.com/Gibson.aspx

http://gc.guitarcenter.com/battleoftheblues/tracks/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Gece gece öylesine bir kaydın gereksiz anatomisi...

Barlo'nun Köşesi @ Sound - Ocak 2012: Telecaster Dosyası

Bir Totocunun Günlüğü: DLT Rev. Bumble üstü Mesa Boogie Studio Preamp